Erstellt am: 12. 5. 2010 - 16:10 Uhr
"Recreating problems I see around me"
Matthew Herberts Alben sind durchwegs Geniestreiche auf musikalischer und konzeptueller Ebene. Hinter jedem Album steht eine politische Motivation, die den Arbeitsprozess steuert. Form und Inhalt kommunizieren miteinander. Bei seinem letzten Album "There is me and there is you" ging es um Macht. Machtstrukturen, Machtmissbrauch und Widerstände. Unter dem Klang liegt stets ein politisches Konzept, eine Idee, die sich auch in der Erzeugung der Klänge manifestiert. "Rich Man's Prayer" besteht aus dem Klang von 100 Kreditkarten, die zerschnitten werden, "The Yesness" besteht aus hundert Repräsentanten einer Form von Macht, die 'Ja' sagen, die Liste von Beispielen kann ewig fortgesetzt werden. "One One" ist der erste Teil einer Trilogie, die Matthew Herbert veröffentlichen wird. "One One" ist ein Album, das von einem Menschen mit einem Computer in einem Zimmer gemacht wurde.Alle Klänge sind von ihm selbst erzeugt. Die Tracks sind nach Städten benannt; Orte, an die Matthew Herbert eingeladen war, er aber nicht hingeflogen ist, weil er eben an "One One" gearbeitet hat.
Matthew Herbert hat - wie er sagt - ein komplett egoistisches Universum erschaffen: "One of the reason for doing a record like this is because I´m thinking we became an incredibly selfish society. We created a society that is totally unsustainable. It appears to be self efficient it appears to be that we are in control because we can buy everything we want 24 hours a day but we are not exposed to any of the consequences of our decisions. So for me being in the studio creating a completely selfish world was a deliberate attempt to recreate the problem that I see around me."
Außerdem sind Touren für Matthew Herbert auch ein eigenes Kapitel: "I do find that side of travelling incredibly difficult because it is such a rollercoaster. One night you have the best gig of your live and the following night it will be the worst and it is all lived in public as well, plus you are far away from home and the structures that keep you safe that keep you sane. It can be very tiring but I have to say I get paid far too much when I dj. I was watching a program about people picking rice and they can’t even afford to raise their children. So me being stuck in a hotel room watching a program on people picking rice and getting paid thousand of Euros to play record to people that want to hear them is not to bad."
mat´thew herbert
Ohne dass es die anfängliche Intention war, ist "One One" auch ein Album über Einsamkeit geworden. "I started doing music when I was 12 but it wasn’t until I was twenty that I started writing music for a living. It was just after my mom had died. I was at home with my father. I was unemployed. It was quite a particular point in my life when I was writing just on my own and I guess by retuning to that it was like retuning to that place and it did become lonely even though I did not intent it to be like that."
Es ist ein Album über viele Dinge, unter anderem auch über ein Denk- und Wirtschaftssystem, das es uns allzu leicht macht, die Konsequenzen unserer Handlungen nicht mehr zu sehen und zu spüren: "It´s a buillshit situation. It´s an illusion. We got it because of cheap oil. I can fly to Barcelona for 20 Pound which is not the real cost in terms of energy. It´s not the real cost in terms of price. It is also not the real cost what it means soulfully or spiritually to pop yourself into another culture for two hours."
Man kann natürlich auch seine eigenen Emotionen mit dieser Logik austricksen. "Leipzig" ist der Alptraum von der mit bunten Pillen bekämpften Einsamkeit unter Vielen.
Der zweite Teil der Trilogie -"One Club" - wird ein Album über Gemeinschaft werden. "It is a recording of a nightclub and everybody in it. The Robert Johnson in Frankfurt on the 30th of September last year. That is about community. I mean I don’t make any of the noises it is in direct opposite to One One the record we have just been talking about. So I don’t make any of the noises I just assemble them to ten pieces of Dance Music."
Der letzte Teil schließlich - "One Pig" wird von einem Leben handeln, von dem Leben eines Schweins. Matthew Herbert wollte seine Geräusche von seiner Geburt bis zu seiner Schlachtung aufgezeichnet. "One Pig" ist auch das kontroversiellste der Alben. Matthew Herbert fand keinen Schlachter der ihn die Tötung des Schweins aufzeichnen ließ. Auch Tierschutzorganisationen protestierten gegen den Plan:
"One One" zu hören gibt es heute, 12. Mai 2010, in der Homebase (19-22)
"It tells me that I´m doing something of value because they were not commenting on the music they were commenting on the idea of turning a pigs life into music . They thought of turning an animal’s life into music was horrific or strange to the point of deeply unpleasant and I thought that is very exciting because music is not seen as dangerous or absurd or disgusting anymore. It is seen a soundtrack to sell bacon on TV or BMW or political parties."