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Natalie Brunner

Appetite for distraction. Moderiert La Boum de Luxe und mehr.

1. 1. 2010 - 16:58

Der La Boum Rückblick auf...

... ja, auf was eigentlich? Glow, Patrick Pulsinger, Slack Hippy, Erdem Tunakan und 3Volt über Tools und Technololgien, die die Welt der elektronischen Musik in den letzten zehn Jahren verändert haben. Und ab 22 Uhr im Radio: Lieblingssets aus den Nullerjahren.

Eigentlich wollten wir uns aus dem Rückblick Bizness raushalten, aber dann sind Kollege Schlachter Delgado und ich doch den Verlockungen des Datums 01.01.2010 erlegen.
Wir haben bei unseren Kollegen eine kleine Email Umfrage gestartet, was aus ihrer Sicht die Welt von DJs und Produzenten in den letzten zehn Jahren verändert, verbessert und erschüttert hat.

1. Patrick Pulsinger

Die für mich erfreulichste Entwicklung der Nullerjahre war die Demokratisierung der Produktionsmittel in der Musik und dass es vor allem Frauen dadurch geschafft haben, sich künstlerisch genauer zu definieren und technisch zu etablieren. Bedauernswert finde ich das voranschreitende Verschwinden der Formate und künstlerischen Präsentationsmöglichkeiten. Das vollständige Aufgeben des Subjektiven und die präventive Ausgrenzung von Kontext zugunsten maximaler Konsumierbarkeit zeigen, wie stark der Markt auch im sogenannten Underground wütet.

2. Erdem Tunakan

Traktor came, Techno died ! That simple.

3. Glow

In den letzten zehn Jahren haben sich die technischen Möglichkeiten des DJings stark erweitert - besonders durch DJ-Software, die das Pitchen und Mixen von digitalen Audiofiles ermöglicht. 2001 kam mit Final Scratch das erste System auf den Markt, das zwei Schallplatten mit Timecode verwendet, um das Playback der Files zu kontrollieren. Eine charmante Idee: Der DJ manipuliert nach wie vor haptisch Platten und kann zwischen Vinyl und File wechseln, ohne ein anderes Gerät bedienen zu müssen. Auch muss man nicht ständig beim Mixen in den Laptop starren, sondern kann diesen, wie eine Plattenkiste, etwas abseits platzieren. Der Erfolg von Final Scratch führte zu zahlreichen konkurrierenden Systemen, etwa das populäre Serato Scratch, das 2004 auf den Markt kam. Ein weiterer technologischer Meilenstein für das digitale Auflegen war zuletzt automatisches Beatmatching, etwa bei Traktor Scratch, das eine ziemliche Kontroverse auslöste: Die Geschwindigkeit zweier Platten aufeinander abzustimmen ist schließlich eine der schwierigsten skills, die es beim DJing zu erlernen gilt.

4. 3Volt

Trotz anfänglicher Befürchtungen, die gute alte Schallplatte
könnte aussterben, hat es .mp3 bis zum Ende des Jahrzehnts
nicht geschafft, die Dynamik einer gut gepressten Vinyl Schallplatte zu ersetzen. Aus akustischer Sicht gilt somit vor allem auf grossen Anlagen nach wie vor: Vinyl kills .mp3! Wir werden sehen, ob uns die Nerds der Nullen und Einsen im nächsten Jahrzehnt eines besseren belehren, indem Sie noch ausgefeiltere Komprimierungs-Algorithmen finden, die uns das gleiche wenn nicht ein besseres Hörerlebnis bringen, als es die tiefe Rille eines sich auf 45rpm drehenden schwarzen Vinyls tun kann.

platte

http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.de

5. Slack Hippy

The 10 most interesting/controversial innovations within the world of Electronic Music in the last 10 years.. In no particular order

  • soundcloud.com - Just over a year old, soundcloud basically makes Myspace look outdated. Constructed for and by musicians, this is the perfect portal to upload tracks and mixes, no snick-snack, a simple interface and the ability to hear mixes and tracks from your favourite artists and undiscovered new talent. Definitely a winner.
  • DJ Software - Heralded by many as the death of Vinyl, there was no way to avoid Ableton, Serrato, Tractor etc. etc. in the last ten years. With all the benefits that these tools brought with them, they also brought much controversy! On one side you have the benefit of reediting, arranging and composing plus of course the ability to store 1000s of tunes ready for that perfect party. On the other side people complained about the simplicity of it all. Everyone could now be a DJ/producer, digital record shops sprung up like mushrooms and some had the feeling that there were just to many 08/15 DJs and tunes out there.
  • The Digital DJ - With the coming of simple software at a cost effective price there came a new era of DJing. As already said, now everyone could become a DJ. This of course has its good and bad sides. Many people misused the tools for the chance to stand in the spotlight and the music started to suffer and, with that, the parties. On the positive side many of the older DJs digitalised their collections and started to re-edit and reconstruct. The younger DJs used a talent I suspect they themselves didn’t know existed and new music and a wave of new talent was born.
  • The VJ - And there was light!! Although flashing lights still exist in your disco of choice, the Video Jockey became one of the most important features in the clubs/festivals/happenings around the globe... Talented artists mix images to go with electronic beats and parties reached a whole new level of audio/visual awareness! Definitely one of the best things to happen within the world of electronic music.
  • Online Record Shops - With the arrival of the Digital Age arose the online music shop. Many feared for the existence of the recordshop and the vinyl distributor and this fear was unfortunately vindicated with the bankruptcy of many a shop and distributor! A lot of money was lost and a lot of careers suffered setbacks. At the same time it became easier for producers to feature their music, it became easier for DJs to buy tunes that they wouldn’t normally find in their local recordshops, and of course the price of a digital tune made the idea of becoming a DJ much easier. This is a Pro/Con situation but some real time shops took advantage of the situation and now it’s simply a few clicks away to get that "limited edition" Vinyl you always wanted.
  • discogs.com - The online music market. Basically the place to go to find those second hand tunes you’ve always wished for... Also a very good place to sell your Vinyl/CD collection, thus rediscovering that you actually do have a living room.
  • The iPod - Want to take your whole music collection with you wherever and whenever you like? Now you can.
  • Electronic Music - Deserves a place in the Top 10 because it just doesn’t stop. When you think it’s all over it reinvents itself. Minimal, Glitch, Wonky, Dubstep, 2Step, D&B, House, Techno, Fidget, Funky, Bass, Electro, Clash, NuDisco, 80s, ReEdits, Snarecore, Noise, Ambient, Pop, NuFunk&Soul, Electronica, Baile funk, Baltimore etc., etc. The noughties saw a mass of new styles and rehashed old ones and it doesn’t look like it will be stopping at anytime in the near future, although some people wish that some of it would stop.
  • Music Production - Not wishing to get into the technological side of things here because it would fill pages. Music production took a huge leap forward in the noughties. The amount of software, plugins etc. etc. that has been produced and revamped in the last 10 years is simply overwhelming. With more powerful and of course cheaper computers being built the more the possibility arose to produce purely from a digital standpoint. This is once again a Pro/Con innovation. Basically because of the amount of 08/15 music now readily available, but with the new technology came new styles of music and with the new styles, electronic music was able to reach out to a much wider audience. The combination of Analogue and Digital production also took sound design to another level and redefined the definition of the "Live Act".
  • The Technics 1210 Record Player - Okay, I know I'm cheating here but this record player exists since 1972 and has been used in clubs, bars and living rooms since 1978. Lovers of the Technics received a shock in late 2009 when the rumour spread like a bushfire through the internet that Technics would stop producing this legendary machine... fortunately it stayed a rumour with Panasonic making an official statement that "said rumour" is complete rubbish. The music world breaths relievedly out.

On Air werden heute ab 22 Uhr Kollege Schlachter Delgado und ich tief in unserem Archiv wühlen und Schätze aus den vergangenen zehn Jahren La Boum on Air schicken. Für jedes Jahr ein Set, ein Moment, an den wir uns gerne erinnern und der natürlich nicht die Essenz eine Jahres einfangen kann, aber vielleicht kurz das Gefühl, den Spirit aufblitzen lässt, der uns damals in Begeisterung versetzte. Natürlich sind einige Streitpunkte dabei, aber wir hoffen, dass für euch das eine oder andere freudige Wiederhören stattfinden wird. 2009 lassen wir aus dem Spiel - das gibt es morgen hier zu hören.

Fahrplan durch die Nacht

22h00
Detroit Grand Pubahs Live Session in La boum de luxe am 12.12.2000
22h20
DJ Godfather, Technician and Brian Gillespie (2001)
Mitschnitt vom 07.12.2001
23h20
SI BEGG (Mosquito/Noodles/UK) in the mix (2002)
Mitschnitt vom 7.12.2002
00h20
Cristian Vogel - Mitschnitt vom 3.10.2003
01h20
Modeselektor - Mitschnitt vom 19.6.2004
02h 10
Maximum (Boy better know) in the mix (2004)
03h10
James Murphy (LCD Soundsystem) in the Mix (2005)
03h40
Pinch, Applebim & Perverelist (2006)
Mitschnitt vom 02.06.2007
04h40
Daniel Haaksman (Man Recordings) Best of 2007
Mitschnitt vom 02.01.2008
05h30
A Decade of Flying lotus Mixed by The Gaslamp Killer (2008)